Melbourne, Phillip Island & Canberra - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu Melbourne, Phillip Island & Canberra - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu

Melbourne, Phillip Island & Canberra

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

16 December 2012 | Australië, Melbourne

We zitten momenteel in de bus naar Sydney deel 2. De bus is voorzien van wifi dus ik dacht laat ik maar weer eens wat van mij horen!

Ik heb vernomen dat het in Nederland heerlijk koel is en dat er laatst ook nog een pak sneeuw naar beneden is gekomen. We hebben medelijden met jullie, hier is het elke dag rond de 30 graden en meestal ook lekker zonnig.

Op 1 dec zijn wij vertrokken met een 3daagse tour langs de Grampians en de Great Ocean Road. De eerste helft van dag 1 was vooral reizen, maar dit gaf een goede mogelijkheid om elkaar een beetje te leren kennen. Het tweede deel van de dag hebben we een paar korte wandelingetjes gemaakt met mooie sightseeing spots zoals een waterval en een aantal stukken gebergte. Ons hostel lag midden in een natuur reservaat waar we allemaal kangoeroes en koala's hebben gespot. De volgende morgen hebben we een hike gedaan door de Grampians waar we boven op een bergtop enorm tof uitzicht hadden. Na de hike hebben we een korte wandeling door een regenwoud gemaakt, het is daar zo groen dat het bijna nep lijkt! Super tof om eens door heen te zijn gegaan. Onze volgende stap was de Great Ocean Road! Hier hebben we prachtige rotspartijen bekeken zoals de twaalf apostelen, the Londen bridge en nog een aantal waar ik de naam niet van weet. Savonds hebben we met zonsondergang pizza op het strand gegeten, top sfeertje :-). Onze laatste tourdag zat er al weer aan te komen. We hebben een stop gemaakt bij een plek waar je papegaaien kon voeren, de komen dan vrolijk met z'n 3en op je zitten om je hand leeg te eten.

Aan het einde van de tour zijn we in Melbourne aangekomen, super groot hostel maar wel een tof sfeertje en de helft van de tour zat er ook. Savonds dus maar gelijk met z'n allen een pilsje in de kroeg om de hoek gehaald.

Melbourne is een prachtige stad, rustige sfeer met vriendelijke mensen en ligt aan de zee (zoals bijna alle grote steden). Op onze eerste dag zijn we met twee meiden van de tour de stad gaan verkennen. In heel veel steegjes zit allemaal street-art verwerkt met echt originele beschilderingen en dergelijke. We hebben die dag ook nog een rondleiding in het parlement van Victoria gehad, wat een droogkloten zijn die tourguides. Savonds hadden we gratis cheese&wine in het hostel. De rest van de week hebben we nog een hoop gezien in Melbourne zoals the cricket grounds (gigantisch stadion), sport museum, museum over video technieken van games en films incl 2 exposities, de botanic gardens, the night market en overdag is daar de Victoria market (ook weer zoals alles in AU gigantisch groot, allemaal overdekt) en nog veel meer.

Op 5 december zijn we een kennis vanuit Sydney gaan opzoeken met het idee om iets met Sinterklaas te gaan doen. We begonnen met een rondje op de night market en dit eindigde met een paar andere backpackers en een doos bier in zijn hostel.

Na een kleine week zijn we vanuit Melbourne vertrokken naar Phillip island wat bekend staat om zijn mooie natuur. Die was er ook zeker! We hebben een aantal wildlife parken bezocht om Emu's en Walibi's te voeren en nog meer koala's te spotten. Elk park is weer anders en heeft zo zijn eigen kwaliteiten. Vanaf het hostel zijn we "even" naar het strand gewandeld, bleek iets verder dam we dachten. De tweede dag hebben we een korte strandwandeling gemaakt en heb ik mijn navigatieskills op de proef gesteld waarna we een bezoekje hebben gebracht aan het pelikaan voeren. Die beesten zijn groter als ik dacht en tegen elkaar zijn ze niet zo heel lief als het om eten gaat. Smiddags zijn we opgepikt voor een tour over het eiland. Deze tour nam ons mee naar een ouderwetse boerderij waar alles nog in originele staat is, een choco fabriek, even langs het strand en als laatste de mooiste dingen (vind ik teninste), een uitkijkpunt aan het einde van het eiland waar je zeehonden kon spotten en als grande finale de pinguïn parade met mini pinguïns van zo'n 30cm hoog. Die pinguïns komen met zonsondergang met zijn alle het strand op om terug te keren naar hun holletje, mooi gezicht en ze lopen ook zo grappig! Ze lijken wel een beetje op de pinguïns van de films van Madagascar. De volgende dag hebben we 3,5u over het eiland gefietst over paadjes door de natuur, onderweg zijn we nog een kidney tegen gekomen. Wat een hitte op de fiets! Ik heb de tweede helft van de middag in het hostel doorgebracht om bij te komen maar Roel is nog even op pad gegaan voor een wandeling naar een mooi uitzichtpunt. Savonds zijn we weer terug naar Melbourne vertrokken.

Wat bleek nou, ons tweede hostel in Melbourne zat boven een Irish pub! Na het ontbijt zijn we lekker een dagje op het strand gaan bakken waarna we savonds samen met alle Engelse in de pub karaoke hebben gedaan. Roel durfde het niet aan maar ik heb nog even een nummertje gezongen vanaf het podium (Johnny Cash met Ring on fire voor de gene die benieuwd zijn). Het is ons helaas niet gelukt om hier opnames van te maken.

De volgende morgen viel helaas niet zo lekker omdat we al om 5u op moesten voor de bus naar Canberra, de hoofdstad van AU. In Canberra hebben we drie nachten doorgebracht. Op onze eerste volle dag hebben we de fiets gepakt om langs alle bezienswaardigheden te gaan waaronder het parlement, het oude parlement, the national mint (nationale munt) en een groot museum over de geschiedenis van Australië. Beide parlementen waren erg interessant, we beginnen nu al wat meer van het overheidssysteem in AU te begrijpen. Dag twee hebben we te voet afgelegd naar het war memorial. Indrukwekkend om te zien in welke oorlogen Australië allemaal een rol heeft gespeeld, ik wist niet dat ze aan zoveel oorlogen hebben meegedaan. Nadat de regen was gestopt zijn we naar een museum gelopen die de oorsprong van Canberra verteld en het ontwerp van de stad verklaard. De stad is nu ongeveer pas 100 jaar oud en is ontworpen omdat AU graag een hoofdstad wilde (ze konden namelijk niet kiezen tussen Melbourne en Sydney, de prutsers). Dus ze bedachten, kom laten we maar een compleet nieuwe stad bouwen met alles erop en eraan!

Nadat we het museum verlieten begon het weer te regenen en zijn wij bij een openbare BBQ plek gaan schuilen waar toevallig een feest van een grote vriendengroep gaande was. Na enkele minuten werden we door een paar van hun opgemerkt en boden ze ons een broodje met worst en een biertje aan. Dat aanbod konden wij natuurlijk niet afslaan :-). Al snel werden we bij de groep betrokken en uiteindelijk zijn we van 3 tot 8u bij hun gezellig pilsjes wezen drinken en hebben we van de BBQ genoten. We kregen het wat fris in onze shorts en t-shirts, we zijn toen door hun bij ons hostel afgezet waarna we met warme kleren en twee Duitse meiden terug zijn gekomen (dat was hun voorwaarde :p). Om half12 zijn we maar eens richting het hostel gaan lopen omdat we vandaag weer vroeg op moesten voor de bus naar Sydney.

Dit was het wel weer een beetje. Ik wil iedereen heel veel sterkte wensen met de kou die er in Nederland is! Tot de volgende keer maar weer :-).

Greetings from Down Under,
Luuk & Roel

PS: foto's volgen spoedig!

• 16 December 2012 - 20:07

Trees:

Het blijft een fantastische reis jongens.Het weer valt wel mee hoor lekker vaak regen. De sneeuw is weer uit het land. Annemiek en Alfred verhuisd en nog een weekje werken dan heb ik ook heerlijk 2 weken vrij.
    Tot jullie volgende bericht.

Groet,Trees

• 17 December 2012 - 13:28

Mama:

Hey boys
    Wat een grappige foto's en een mooi verslag.Jullie hebben al weer veel gezien en leuke mensen ontmoet.
    Neem je voor mij zo'n lief koalabeertje mee.Nu maar weer lekker genieten en tot de volgende skype.
    liefs mama

• 18 December 2012 - 09:12

Anne Van Der Heiden:

Hey kêrl!

Goeie updates! Melbourne is idd een prachtige stad, hele vriendelijke mensen en mooie architectuur. Leuk dat je naar Philip Island bent geweest, je hebt wss dezelfde emu gevoerd als ik vorig jaar. Pinguins op het strand vond ik wat minder, vond het nogal een commerciele poeha rondom de pinguin parade. Ook goed dat je Canberra hebt aangedaan, war memorial is ontzettend indrukwekkend en bovenal gratizzz... :-) Vergeet niet bij Sydney ff linksaf te gaan naar de Blue Mountains. Ook erg indrukwekkend, zeker de Giant Stairs is een leuke om te wandelen.

Have fun and keep us posted!

• 20 December 2012 - 21:10

Dad And Mum:

hallo boys,

jullie foto's van de kerstgroeten en een happy new year hangen op de binnenkant van de toilet deur zodat we jullie steeds kunnen bewonderen met jullie kerstmuts op.
    de twins van down under.
    we zien dat jullie de nieuwe prime minister zijn van australie in het parlement cq tweede kamer. we kijken zeer hoog tegen jullie aan; the bigs guys who have a lot of power!!!!!!!!!!!!!!!!
    jongens jullie reisverslagen zijn zeer leuk en levendig en jullie trips zijn super om te lezen; we genieten ervan en krijgen steeds meer zin om zelf ook maar even te boeken.
    we gaan wel eerst even op wintersport hans en ik in feb 2013 om weer even 4 dagen kilometers te maken.
    hopelijk kunnen we even skypen op de 1ste kerstdag als we met de hele familie zijn in Arnhem
    even afstemmen nog
    nou feestbeesten veel plezier

dad and mum

Verslag uit: Australië, Melbourne

Twintrip

Het is duurt nog maar een maand voordat Roel en ik voor een half jaar naar Australië vertrekken, 7 november vliegen we om 2uur vanaf Schiphol. Onze voorbereiding is in volle gang, onze eerste hostels in Bangkok en Brisbane zijn al geboekt!
We zullen op de heenweg een tussenstop van 5 dagen in Bangkok hebben, Op 12 november vliegen we verder naar Brisbane. In Brisbane gaan we snel verder om met de trein via Sydney naar Adelaide te reizen. Deze twee treinreizen duren allebei ongeveer een dag. In Sydney hebben we nog een paar dagen om alvast een beetje rond te kijken. Op 22 november komen wij in Adelaide aan, daar begint onze route eigenlijk pas voor ons. Vanaf Adelaide zullen wij via het zuiden en daarna het oosten richting het noorden trekken. Rond Nieuwjaar zullen we ongeveer weer langs Sydney komen. Op 12 februari vliegen we vanaf Brisbane naar Auckland (Nieuw Zeeland). We gaan dan een maandje rondtrekken om Lord of the Rings na te gaan spelen (wellicht krijgen jullie een korte preview hier op de site te zien). Als dat maandje weer voorbij is gevlogen gaan we weer terug naar Brisbane, daar zullen wij onze tocht voortzetten richting het verre noorden van Australië. Bij Cairns moeten we even kijken of er nog tijd (en financiële middelen) is om verder naar boven te trekken. Zo niet, dan zullen wij moeten omkeren om via Brisbane weer terug te vliegen naar het koude Nederland. Op 1 mei 2013 komen wij weer aan op Schiphol en hopen wij al de eerste zon van de lente al tegemoet te zien.