Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu

Adelaide

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

30 November 2012 | Australië, Adelaide

Hey hoi hallo!

Er is de afgelopen dagen al weer genoeg gebeurd om een boek te kunnen schrijven, ik zal mij hier moeten beperken tot ongeveer een kantje..

De trein vanaf Sydney naar Adelaide vertrok helaas al met 4u vertraging. Toen we vertrokken was het inmiddels donker. Smorgens toen we wakker werden reden we inmiddels in de outback, uitgestrekte stukken land met af en toe 1 à 2 bomen tot aan de horizon. Hier en daar kwam je wat wilde dieren tegen maar daar hield het wel mee op. We zijn een enorm zoutmeer gepasseerd en wat oude mijnen. Om 7 uur de volgende dag arriveerde we eindelijk in Adelaide. Onze host had echter al plannen gemaakt om naar de bar te gaan. 'T idee was dat wij mee gingen maar we waren dus dik telaat... Orod, onze host van het couchsurfen, had de voordeur voor ons open gelaten en een briefje opgehangen. Erg raar om aan de andere kant van de aardkloot zomaar een vreemd huis in te lopen van iemand waar je 2 mailtjes mee hebt uitgewisseld. De volgende morgen waren ze al naar het werk toen we wakker werden, die avond zijn we ze pas tegen gekomen. We zijn de stad een beetje gaan verkennen, de central market bezocht, wat musea aangedaan en de middag afgesloten met de botanic gartens van Adelaide. Savonds zijn we bij onze host gaan eten, een gezellig stel van rond de 30. We hebben de avond gebruikt om elkaar te leren kennen en wat pilsjes te nuttigen. De volgende dag hebben ze ons bij de tram afgezet en zijn Roel en ik maar eens naar het strand gegaan om lekker te genieten van de zon! Savonds hebben we voor hun een oer Hollandse maaltijd bereid, was voor hun nog nieuw :). De 3e dag hebben we ons af laten zetten bij ons nieuwe hostel in Adelaide, daar hebben we totaal 4 nachten doorgebracht geloof ik. Dag 2 zijn we een stuk langs eens beek (zij vinden het een rivier, maar was niet echt veel meer dan een brede sloot) gaan fietsen en zijn we naar Haighs chocolat factory geweest, een nationale bekende choco fabrikant.

De 27e zijn we vroeg vertrokken naar Kangaroo island. Daar hebben wij twee dagen doorgebracht met een tour. Het is een heel geïsoleerd eiland wat nog bruist van echte, oude natuur. We zijn naar een honing boerderij gegaan, hebben 2 zeehonden centra bezocht, enorm mooie stranden gespot en nog veel meer. De eerste dag zijn we onder andere ook gaan sand boarden, soort snowboarden maar dan van een zandduin in "the little Sahara". Gaat met een aardig vaartje en na een aantal keer die berg afgegaan te zijn kun je op elk plekje van je lichaam zand terug vinden... Daarna zijn we nog gaan kajakken in een rivier. Op de tweede dag zijn we begonnen met een super gave hike door de bossen en daarna langs een rotsbeekje tot aan zee, wederom nergens voetstappen of sporen van mensen te bekennen voordat wij er langs kwamen (dat lukt je in NL bijna niet). Als afsluiter hadden we nog een kwartiertje om even de zee in te springen aan de zuidkant van het eiland (van heel Australië ligt dit eiland het dichtst bij de zuidpool). Ik was uiteindelijk de enigste die even snel de golven in wou beuken want de rest vond het te koud of vond het te weinig tijd (snap ik ook wel, ik zat uiteindelijk in mijn zwembroek in de bus omdat ik te weinig tijd had om mij om te kleden..). Heerlijk water daar trouwens! Geen vuiltje te bekennen. Op het eiland hebben we overigens alleen regenwater gedronken, daar kennen ze geen waterleidingen en het regenwater is daar super zuiver en lekkerder dan leidingwater.

Twee dagen later (vandaag) hebben we nog een tour naar Barosso Valley gedaan, een bekende wijnstreek in South Australia. We hebben daar vier wijngaarden aangedaan waar we bij elke een wijnproeverij hadden. Na de tweede hebben we een BBQ als lunch gehad wat het helemaal kompleet maakte! We hebben ongeveer 5 wijnen per proeverij geproefd, aan het eind van de dag was het dus aardig gezellig in de bus! Top dagje :).

Morgen vertrekken we met een volgende tour via de Great Ocean Road en de Grampians (aboriginals) naar Melbourne waar we op 3 december zullen arriveren. Nog meer leuks om naar uit te kijken dus.

Tot de volgende keer!
Loeters,
Luuk

• 30 November 2012 - 14:00

Trees:

Wouh wat een ontzettende mooie omgeving. ik word helemaal jaloers op jullie. Wat een gave tocht zeg. Wat zitten jullie dicht bij de zeehonden echt schattig.
    In korte tijd hebben jullie al veel gezien.Super!

• 03 December 2012 - 19:57

Dad And Mum:

Hallo boys,

een aardig treinreisje van 20 uur geloof ik dus een giga afstand van 1700 km of zo is niet niks. jullie hebben in een paar weken al vele duizenden kilometers te pakken. zijn afstanden die wij in Nederland niet kennen. wel bijzonder dat mensen voor wild vreemden hun huis open laten en je er al een dag vertoeft zonder elkaar te zien ik denk niet dat wij dat in Nederland zouden doen; zeker niet je huis openlaten. dat kunnen wij ons niet meer voorstellen hoewel we dat vroeger in schalkwijk ook deden maar dan praat je over 40 jaar geleden. nog chocolade gegeten in de fabriek??
    kangaroo island klinkt goed boys en gave foto van dat zandboarden, verbaasd me dat het niet te stroef is en je zo hard gaat.
    20 wijnen proeven (en niet door slikken) geeft wel gezelligheid dat geloven we wel.
    veel plezier op de great ocean road trip en we spreken elkaar weer via skyp

grtz dad and mum

• 10 December 2012 - 10:01

Anne Van Der Heiden:

Hee jochie!

Tof he die ongekende gastvrijheid. Ik krijg nu al weer kriebels als ik je foto's en verhalen lees. Keep us posted en not too worries, mate!

PS vergeet niet de Vegemite te proberen, standaard in elke Woolworth of 7-eleven.. :-)

Cheers!

Anne from The Pilz Ensjineerung.

• 12 December 2012 - 00:15

Luuk:

Hey arbeider! G'day mate,

Vegemite eet ik hier inmiddels al dagelijks! Bijna alle hostels hebben het wel bij 't ontbijt staan. Het is wel heerlijk om te zien hoe mensen het als choco pasta aanzien en daarna een lekker grote hap van de vegemite nemen!

Aan iedereen, er zit weer een nieuwe blog aan te komen over de Great ocean road, Melbourne en Phillip island (wellicht zitten er nog extra's bij over Canberra!).

Sterkte in de sneeuw allemaal! Wij hebben hier andere dingen om zorgen over te maken, door ons bijvoorbeeld elke dag voldoende in te smeren voor de zon. Gister was het wel 30 graden en geen bewolking!

See ya and have à god time!

Verslag uit: Australië, Adelaide

Twintrip

Het is duurt nog maar een maand voordat Roel en ik voor een half jaar naar Australië vertrekken, 7 november vliegen we om 2uur vanaf Schiphol. Onze voorbereiding is in volle gang, onze eerste hostels in Bangkok en Brisbane zijn al geboekt!
We zullen op de heenweg een tussenstop van 5 dagen in Bangkok hebben, Op 12 november vliegen we verder naar Brisbane. In Brisbane gaan we snel verder om met de trein via Sydney naar Adelaide te reizen. Deze twee treinreizen duren allebei ongeveer een dag. In Sydney hebben we nog een paar dagen om alvast een beetje rond te kijken. Op 22 november komen wij in Adelaide aan, daar begint onze route eigenlijk pas voor ons. Vanaf Adelaide zullen wij via het zuiden en daarna het oosten richting het noorden trekken. Rond Nieuwjaar zullen we ongeveer weer langs Sydney komen. Op 12 februari vliegen we vanaf Brisbane naar Auckland (Nieuw Zeeland). We gaan dan een maandje rondtrekken om Lord of the Rings na te gaan spelen (wellicht krijgen jullie een korte preview hier op de site te zien). Als dat maandje weer voorbij is gevlogen gaan we weer terug naar Brisbane, daar zullen wij onze tocht voortzetten richting het verre noorden van Australië. Bij Cairns moeten we even kijken of er nog tijd (en financiële middelen) is om verder naar boven te trekken. Zo niet, dan zullen wij moeten omkeren om via Brisbane weer terug te vliegen naar het koude Nederland. Op 1 mei 2013 komen wij weer aan op Schiphol en hopen wij al de eerste zon van de lente al tegemoet te zien.