Brisbane, Noosa & Rainbow Beach - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu Brisbane, Noosa & Rainbow Beach - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu

Brisbane, Noosa & Rainbow Beach

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

04 Februari 2013 | Australië, Brisbane

We zijn al weer op de helft van onze reis, god wat gaat dat snel! In deze blog zal ik de laatste verhalen vanuit ons eerste deel in Australië vertellen, morgen vertrekken we voor een maand naar Nieuw Zeeland.

We zijn weer terug waar het avontuur is begonnen, in Brisbane. Echter dit maal in een ander hostel aan de andere kant van de stad. Op de eerste dag hebben we genoten van een gratis ferry die over de rivier door Brisbane vaart. Een leuk uitzicht en even lekker uitrusten in het zonnetje. Langs deze rivier hebben ze ook fietspaden gemaakt voor de Nederlanders, deze hebben we op de derde dag op de proef gesteld (onze vierde fietstocht al in Australië!). Halverwege zijn we even van onze fiets afgestapt om van de lagoon te kunnen genieten. Een strandje midden in de stad waar je heerlijk kunt zwemmen. De avonden hebben we besteed in het cafe die bij het hostel zit, heerlijk die ijskoude pilsjes aan het eind van de dag.

Nog even een stukje terug in het verhaal, op de tweede dag van Brisbane. Deze dag zijn we naar Moreton Island geweest, het 3e grootste zandeiland ter wereld. Een super gave 4x4 tour over en om het eiland. Smorgens zijn we gaan sandboarden, we hadden al wat ervaring van Kangaroo island dus we gingen met de snelheid van het licht naar beneden. Ik was alleen even vergeten de voorkant van mijn board iets op te tillen waardoor m'n ogen gelijk vol zaten met een vracht zand, geeft je een goed beeld wat voor zicht een blinde heeft xD. Smiddags zijn we gaan snorkelen bij 15 scheepswrakken, voor mij het hoogtepunt van de trip. Het water was mooi helder waardoor je tot de bodem goed zicht had. De scheepswrakken zijn ideaal voor snorkelen omdat er veel schuilplaatsen voor vissen zijn waardoor die er in overvloed aanwezig zijn.

Onze volgende stop was Noosa, een dorpje in de Sunshine Coast. Daar hebben we weer eens lekker in de zee gelegen. We hebben er ook een ochtendje gepoogd om te surfen maar dit was tevergeefs. Na anderhalf uur gepeddel en geploeter kwamen we tot de conclusie dat de golven toch te sterk voor ons waren, het lukte ons amper om achter de branding te komen, laat staan te blijven.. Toch heerlijk genoten van het water :-). Dezelfde dag hebben we een hike gedaan van de main beach naar ons eigen hostel, dit ging door een national park en over diverse stranden. Op deze route had je een prachtig uitzicht en mooie natuur.

Onze laatste dag in Noosa zijn we naar de Australian Zoo geweest, the home of the crocodile hunter Steve Irwin (Crikey!). Vrijwel alle dieren in de zoo zijn dieren die in de natuur van Australië voorkomen, echt onvoorstelbaar hoeveel mooie en speciale dieren zij hebben. We hebben kangaroos en olifanten gevoerd, koala's en wombats geaait (die beesten worden gewoon aan een lijntje in de zoo uitgelaten, super grappig om te zien) en diverse shows gezien. Tijdens die shows doen ze demonstraties met de dieren over hoe ze in het wild leven en jagen, zelfs met krokodillen.

Na Noosa zijn we doorgereden naar Rainbow Beach waar we naar Fraser island zouden vertrekken. Er was helaas slecht weer op komst van de tropische storm 'Oswald' (in NL niet zoveel op het nieuws geweest heb ik begrepen maar als je op CNN of Australische nieuwssites gaat kijken vindt je genoeg). Desalniettemin zijn we toch vertrokken. De zee was al wat ruiger dan gewoonlijk maar nog goed te trotseren. De tour die we gingen doen was een 4x4 experience waar we zelf in de Jeeps mogen rijden op het grootste zandeiland ter wereld (dat is zo'n plek waar ze verharde wegen nog moeten uitvinden). Nadat we de rit over het strand hadden beëindigd zijn we landinwaarts gegaan, de ene na de andere wagen kwam vast te zitten in de diepe modder sporen wat enorme vertragingen opleverde. Smiddags hebben we bij een meer kunnen zwemmen maar het regende hard waardoor er weinig te zien was, het water daarentegen was wel lekker warm. Op de terugweg hebben we weer enorme vertragingen opgelopen waardoor de rit over het strand pas in het donker van start kon gaan, normaal mag je niet in het donker op het eiland rijden maar wij hadden weinig keus. Dit leverde een avontuurlijke rit over het strand op waarbij de storm al aardig op gang was gekomen. Snachts heeft het veel geregend, de volgende morgen hoorde we dat de tour gecanceld was en dat het eiland was afgesloten voor toeristen. Aan het eind van de morgen zijn we over het strand terug gereden naar de ferry. De storm was nu in volle gang waardoor het strand erg smal was, af en toe dus even vol door het water beuken met de 4x4 :-).

Eenmaal terug aangekomen bij het hostel bleek dat de bussen van en naar Rainbow Beach niet meer reden door het slechte weer. In AU kunnen belangrijke wegen snel onderlopen bij zware neerslag. We hebben onderdak in het Comunity Centrum gekregen waar slaapzakken en dekens lagen. Omdat de tour gecanceld was en de bussen niet reden was het hostel overvol. De volgende twee dagen hebben we vast gezeten in het hostel omdat het nog zo hard regende, weinig om te doen dus. Na een dag viel het internet uit waarna niet veel later de mobiele en de vaste telefoonlijn het ook begaven. Het hele dorp was dus praktisch onbereikbaar: geen telefoon, geen werkende ATM's en de enigste weg naar het dorp was afgesloten omdat het eerstvolgende dorpje Gimpie een waterstand van +21 meter had. Na twee dagen werd het weer iets beter en is de telefoon het weer gaan doen, maar nog steeds geen bussen.. Het strand is ook afgesloten omdat er overal drijfhout lag en later hebben mensen ook zeeslangen op het strand gezien en is er een haaiennet waargenomen in de zwemzone. Dit gedoetje heeft echter wel super gave kiekjes opgeleverd! Sommige hebben ze misschien al op Facebook voorbij zien komen. Na een paar dagen begon het aardig te vervelen om elke morgen de bus weer te verzetten omdat die niet reed en er weer een avondje in het hostel bij te boeken. Men kende iedereen in het hostel inmiddels wel.

Op de eerste dag dat de wegen open gingen liep het echter iets anders. Er reden voorlopig nog geen bussen vanwege beschadigde hoofdwegen en verderop was er een brug foetsie (rijd lastig). Het hostel bood ritjes richting Noosa en Brisbane aan voor 70 tot 100 dollar maar dat vonden wij te duur. Smiddags kwam ik een jongen tegen waarmee we in Coffs Harbour zijn meegereden naar South West Rocks, hij kwam met het geweldige nieuws dat hij aan het eind van de middag nog naar Noosa op en neer ging om nog wat meer mensen op te pikken, wij konden voor een tientje wel mee naar Noosa rijden. Gelijk de hostels geregeld en een paar uur later zaten we in de auto naar Noosa, de volgende morgen zijn we met de bus door naar Brisbane gereden. Jippie, na 8 dagen eindelijk verlost uit Rainbow Beach en op naar de bewoonde wereld!!

In Brisbane hebben we de laatste paar dagen van Australië deel 1 besteed om enige biertjes met bekende te drinken, een paar musea te bekijken, de Hobbit in de bios bekijken en we zijn een middag naar de XXXX brouwerij geweest. Een leuke en lange middag wat begon met een rondleiding van anderhalf uur door de brouwerij en wat eindigde met een bierproeverij in hun eigen bar. De leukste ervaring vond ik het tapbiertje uit een houten vat, dit is een unieke ervaring omdat vrijwel geen één brouwerij nog bier in houten fusten produceert. Ik zal de proeverij even kort samen vatten: heerlijk koude biertjes, jummie :-).

Enneh, nu zo even onze backpack inpakken, de vlucht een keer checken, ons paspoort eens boven water halen en dan op naar Nieuw Zeeland! We zullen daar van 5 feb tot aan 5 mrt vertoeven waarna we weer terug keren naar AU. Dan gaan we onze tocht langs de oostkust richting het noorden voortzetten. Omdat de tour geflopt was gaan we deze overnieuw doen als we terug zijn, hopelijk kunnen we nog wat met de verzekering roggelen.

Toedels!

• 04 Februari 2013 - 23:32

Dad And Mum:

Hallo boys

Goed dat jullie dag 1 even lekker in een bootje op de rivier chillennnn en niet tijdens de cycloon Oswald . Dan stijgt de rivier 15 meter in een paar uur en ga je wel heel snel die rivier af.
    Dag 2 met de snelheid van het licht sandboardennnn is 1200 km per uur boys. Dit lijkt iets overdreven. Wij denken aan 60 km per uur maar het blijft gaaf zonder meer. Wij houden wel van deze fantasie.
    4wheeldrive blijft ook heel mooi boys.
    Jongens wandelen wordt nog wel een hobby van jullie kunnen jullie in Nederland met dad and mum mee wandelen in. Holland .
    Jullie in de rol van crocodile hunterrr ziet er ook wel goed uit. Job zoeken in een dierentuin .?
    Frazierisland klinkt wel heel spannend maar maakte ons ongerust. Gelukkig goedmafgelopen. Wij lazen in de krant dat de rivier in grimpy. 15 meter steeg in 24 uur waar jullie vlakbij waren. Kortom spannende tijd.
    Brouwerij bezoeken is weer even wat rustiger , klinkt heel smakelijk. Op naar nieuw Zeeland boys geniet er maar weer van.

Dad and mum

• 05 Februari 2013 - 18:40

Dad And Mum:

hallo boys

fijn om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen in Nieuw Zeeland. wat we vergaten te zeggen is dat we de foto's bij jullie allebei heel mooi vinden. echt mooie landschappen en gaaf met die dieren erbij. sportief in de wetsuits kortom steeds mooie foto's

grtz dad mum

Verslag uit: Australië, Brisbane

Twintrip

Het is duurt nog maar een maand voordat Roel en ik voor een half jaar naar Australië vertrekken, 7 november vliegen we om 2uur vanaf Schiphol. Onze voorbereiding is in volle gang, onze eerste hostels in Bangkok en Brisbane zijn al geboekt!
We zullen op de heenweg een tussenstop van 5 dagen in Bangkok hebben, Op 12 november vliegen we verder naar Brisbane. In Brisbane gaan we snel verder om met de trein via Sydney naar Adelaide te reizen. Deze twee treinreizen duren allebei ongeveer een dag. In Sydney hebben we nog een paar dagen om alvast een beetje rond te kijken. Op 22 november komen wij in Adelaide aan, daar begint onze route eigenlijk pas voor ons. Vanaf Adelaide zullen wij via het zuiden en daarna het oosten richting het noorden trekken. Rond Nieuwjaar zullen we ongeveer weer langs Sydney komen. Op 12 februari vliegen we vanaf Brisbane naar Auckland (Nieuw Zeeland). We gaan dan een maandje rondtrekken om Lord of the Rings na te gaan spelen (wellicht krijgen jullie een korte preview hier op de site te zien). Als dat maandje weer voorbij is gevlogen gaan we weer terug naar Brisbane, daar zullen wij onze tocht voortzetten richting het verre noorden van Australië. Bij Cairns moeten we even kijken of er nog tijd (en financiële middelen) is om verder naar boven te trekken. Zo niet, dan zullen wij moeten omkeren om via Brisbane weer terug te vliegen naar het koude Nederland. Op 1 mei 2013 komen wij weer aan op Schiphol en hopen wij al de eerste zon van de lente al tegemoet te zien.