Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Luuk Gun - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Luuk Gun - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

12 November 2012 | Thailand, Bangkok

Hallo iedereen!

We zijn nu inmiddels 4 dagen op reis, vandaag vertrekken we aan het eind van de middag richting Brisbane met een tussenstop in Taipai (Taiwan).

Bangkok is echt een ongelovelijk mooie, grote en vooral bizare stad! Na aankomst zijn we met de taxi richting ons hostel vertrokken, dit duurde ongeveer een uur (terwijl het vliegveld tegen Bangkok aan ligt). Het hostel is een heel gezellig klein hosteltje midden in het centrum, veel dingen liggen hier gewoon op loopafstand. Grappig feitje: voor een aantal dingen moet je hier je schoen uit doen, om bijvoorbeeld naar je slaapkamer te gaan en om een tempel in te mogen.

De eerste dag hadden we nogal last van onze jetlag en waren we dus lekker gaar. Om maar lekker rustig aan te doen hebben we een wandeling door de stad gemaakt en kwamen een dierentuin tegen. Vlak voor die dierentuin liep er echter een reuzen salamander achtige van dik een meter en wij vroegen ons af of die niet toevallig uit die dierentuin kwam. 's Avonds zijn we nog even de stad in gegaan om wat te eten en te drinken, enorm gezellig in een lokaal tentje wat op een drukke winkelstraat uit keek.

Tijdens deze eerste dag hebben wij ook aan het verkeer moeten wennen, ze rijden namelijk aan de linker kant van de weg (met oversteken goed opletten dus!). Behalve dat bedenkt iedereen hier hun eigen verkeersregels, echter na een paar keer proberen weten we nu aardig hoe je hier 'veilig' een 4 of 6 baans weg kunt oversteken.

Op dag twee zijn we met een stadsbus naar een enorme markt geweest, deze markt besloeg bijna een woonwijk zo groot was die markt! Erg mooi om te zien, alles zit helemaal dichtgebouwd met kraampjes. Roel heeft daar een mooi horloge gekocht en we hebben er een bordje rijst weten te scoren. Nog een grappig feitje: hun vraagprijs is meestal zo'n 50 a 60% van de prijs die ze eigelijk willen, zelfs in de winkels! Het was dus weer een leuke sport om zoveel mogelijk van de prijs af te halen.

Na de markt zijn we via 'Sky-train' naar een aantal shopping centers geweest en het MBK. Het MBK is het grootste warenhuis van Bangkok met enorm veel elektronica en gadgets, erg leuk om te zien. Ook daar weer lekker afdingen en mooie spulletjes bekijken. Het is indrukwekkend hoe goed die lui de echte merken kunnen namaken met elektronica en andere dingen! In de MBK hebben wij ook voor ons de eerstes 'Lady-Boys' gezien, erg raar. Voor Thaise waren het enorm lange vrouwen wat wij al raar vonden, echter toen ze gingen praten met een stem alsof het een vent van 2x2 is waren we er wel achter: Dat zijn geen echte vrouwen!

Na het winkelen wouden we met een taxi terug richting het centrum bij ons hostel om wat te gaan eten, echter simpelweg een taxi pakken in Bangkok zit er niet in. Meestal moet je mee naar een kraampje of een winkeltje van hun oom of een vriend, in ons geval was het een winkel die maatpakken maakt (zie je erg veel in Bangkok). Nadat we daar hadden gekeken bleek de taxi niet meer te starten en waren we op een onbekende plek in Bangkok aan ons lot overgelaten. En wat doe je dan? Gewoon de volgende taxi aanhouden, netzolang tot je wel een keer thuis aan komt. De dag weer afgesloten met wat lokaal Thais eten en een paar drankjes bij een barretje.

Op de 3e dag zijn we met een OV boot van vlak bij ons hostel naar het oude centrum gegaan waar veel tempels en het Grand Palace liggen. Die boten hebben de vaart er goed in zitten! Daar aangekomen zijn we naar een liggende Boehda van wel 50m+ geweest en hebben nog wat andere tempels bekeken. Het Grand Palace kwamen wij niet in omdat we 5min telaat waren en geen lange broek en lange mouwen aan hadden. Als afsluiter van de middag zijn we met een 'longtail-boat' mee geweest om door de wateren diep in Bangkok te touren. Op zulke boten hebben ze achterop een vrachtwagen motor met een lange as eruit die in het water steekt. Echt lache en gaat enorm hard! Behalve in de bochten, dan liggen ze bijna stil omdat ze lastig kunnen draaien. Erg indrukwekkend om de woonwijken en dergelijke in Bangkok te zien, de villa's staan gewoon pal naast de krotten/hutten gebouwd. Sommige van die krotten waren zelfs ingestort en gezonken (ze stonden vaak op palen in het water). In heel Bangkok heb je verkoper(tje)s van souvenirs, eten en andere dingen. Op die boot kwamen ze ook zelfs naar je toe met drijvende stalletjes, super grappig om te zien!
Aan het einde van de tour was de middag aardig ten einde en zijn we in het donker met een zelfde soort OV boot als het begin van de dag terug gegaan naar het hostel. Deze dag hebben we wederom met lokaal Thais eten en wat drankjes bij een barretje afgesloten.

Nog een laatste grappig weetje over Thailand:
Wie weet hoe Roel en ik eten, vaak met een vork en lepel. Dat is in Thailand heel normaal, met je vork schuif je je lepel vol en met je lepel in je rechterhand eet je het voedsel. Messen kennen ze eigelijk niet, omdat alles al in hapklare brokken is voorbereid. :-)

Foto's upload ik hier spoedig, we moeten zo de taxi naar het vliegveld halen!

• 12 November 2012 - 05:30

Sara:

Chill he die manier van eten! Toch best makkelijk (tenzij je noodlesoep hebt, moet je moeilijk gaan doen met slurpen, yek) :) Maar klinkt echt fantastisch daar. Jammer dat je Grand Palace niet meer inkwam maar je kan niet alles bezoeken he. Hopelijk doet de taxi er een beetje snel over, zodat je je vliegtuig nog kan halen. Als je over KL vliegt, zwaai even! Een hele goede reis alvast en we horen het snel wel weer! X

• 12 November 2012 - 09:26

Mayke:

Hee Luukje,

Goed en leuk(!) om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben gehad in Bangkok. Jullie uitstapjes klinken nu al iets om nooit meer te vergeten :) Eten met vork en lepel klinkt inderdaad echt als iets voor jou en Roel ;) Gelukkig is er tussen Bangkok en Brisbane maar een tijdverschil van 3 uur, dus dan zullen jullie niet zo brak zijn. Een hele goede vlucht toegewenst, al zitten jullie waarschijnlijk nu alweer onderhand in Brisbane. Ik kijk uit naar je volgende verslag!

Liefs Mayke

• 12 November 2012 - 10:01

Anne:

hee Luuk,
    je klinkt alsof je het enorm naar je zin hebt, houen zo! leuk verslag en veel plezier in Brisbane!
    liefs, Anne

• 12 November 2012 - 14:26

Emma:

Klinkt als een goed begin van jullie reis! Leuk al die feitjes haha. Veel plezier nog op jullie verdere avonturen! X

• 12 November 2012 - 20:45

Dad And Mum:

Hallo Roel en Luuk,

we hebben net jullie beiden reisverslagen gelezen en de foto's bij Roel bekeken daar Luuk ze nog moet uploaden.
    jullie hebben al heel veel gezien en dat in 3 dagen is niet verkeerd ondanks de jetlag.
    we begrijpen dat de verkeersregels er wel zijn maar dat niemand zich eraan houdt. dat past wel bij zo'n grote stad en toch wel beetje chaotisch land. het is toch geen gemene best land dachten wij of toch wel daar ze links rijden?
    Ja ja nu moeten jullie alles leren eten of honger lijden dus jullie mogen zelf kiezen.
    misschien een loslopende olifant scalperen, een olifantenbiefstuk kan best lekker zijn.

taxi's zonder benzine is ook wel aardig; ben je lekker lang bezig om thuis te komen. Roel ik lees bij Luuk dat je een mooi horloge hebt gekocht; waar blijft de foto van deze mooie watch?

die salamander van 1 meter staat die op de foto Luuk?

zat aan die vrachtauto motor nog een deel van de vrachtauto of was het alleen het motorblok wat in de boot zat?

nou boys a good trip to brisbane and go for your second jet lag

grtz from dad and mum

• 12 November 2012 - 20:45

Dad And Mum:

Hallo Roel en Luuk,

die salamander van 1 meter staat die op de foto Luuk?

nou boys a good trip to brisbane and go for your second jet lag

grtz from dad and mum

• 13 November 2012 - 12:17

Tijs Jonker:

Leuk om jullie verslag zo te lezen. Ik kan me ook redelijk een voorstelling maken van hoe het er daar aan toe gaat. is trouwens weereens wat anders, een Thaise van 2 meter.

veel plezier, en wacht op jullie volgende (sterke ) verhalen.

• 13 November 2012 - 20:50

Wout:

Klinkt goed broertjes! en nu in Brisbane naar de citypool natuurlijk, bruin worden;). Je eerste slokje Goon al op? Pas op want het heeft een nadelig effect op je geheugen;). Weten jullie al waar je in Sydney gaat tukken?

Ciauw

• 17 November 2012 - 13:56

Rolf:

Dus jullie opvoeding in eet-etiquette is gewoon deels Thais! Nooit geweten dat jullie aziatische roots hebben :P

Veel plezier in Aussie, ben benieuwd naar de eerste indrukken daar.

Rolf

• 17 November 2012 - 13:56

Rolf:

Veel plezier in Aussie, ben benieuwd naar de eerste indrukken daar.

Rolf

• 17 November 2012 - 21:14

Trees:

Ha Luuk,

Zo het Thaise achter je gelaten en nu al in Sydney. Wat een mooie Boeddha.Ja effen wennen de kleding voorschriften voor de tempels en wat een prachtige boot. Heel veel plezier het begin klinkt erg goed.

Groet, Trees

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Twintrip

Het is duurt nog maar een maand voordat Roel en ik voor een half jaar naar Australië vertrekken, 7 november vliegen we om 2uur vanaf Schiphol. Onze voorbereiding is in volle gang, onze eerste hostels in Bangkok en Brisbane zijn al geboekt!
We zullen op de heenweg een tussenstop van 5 dagen in Bangkok hebben, Op 12 november vliegen we verder naar Brisbane. In Brisbane gaan we snel verder om met de trein via Sydney naar Adelaide te reizen. Deze twee treinreizen duren allebei ongeveer een dag. In Sydney hebben we nog een paar dagen om alvast een beetje rond te kijken. Op 22 november komen wij in Adelaide aan, daar begint onze route eigenlijk pas voor ons. Vanaf Adelaide zullen wij via het zuiden en daarna het oosten richting het noorden trekken. Rond Nieuwjaar zullen we ongeveer weer langs Sydney komen. Op 12 februari vliegen we vanaf Brisbane naar Auckland (Nieuw Zeeland). We gaan dan een maandje rondtrekken om Lord of the Rings na te gaan spelen (wellicht krijgen jullie een korte preview hier op de site te zien). Als dat maandje weer voorbij is gevlogen gaan we weer terug naar Brisbane, daar zullen wij onze tocht voortzetten richting het verre noorden van Australië. Bij Cairns moeten we even kijken of er nog tijd (en financiële middelen) is om verder naar boven te trekken. Zo niet, dan zullen wij moeten omkeren om via Brisbane weer terug te vliegen naar het koude Nederland. Op 1 mei 2013 komen wij weer aan op Schiphol en hopen wij al de eerste zon van de lente al tegemoet te zien.