Coffs Harbour, Byron Bay & Surfers Paradise - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu Coffs Harbour, Byron Bay & Surfers Paradise - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Luuk Gun - WaarBenJij.nu

Coffs Harbour, Byron Bay & Surfers Paradise

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

19 Januari 2013 | Australië, Byron Bay

Welkom lezer,

Ik zal u vandaag weer meenemen in een wereld van zon, zee, strand en avontuur. In deze blog zal ik onze belevenis van Coffs Harbour, Byron Bay en Surfers Paradise proberen te beschrijven.

Ons hostel in Coffs was een alles in één gebeuren met hostel, bistro, speelhal, bar en nachtclub onder het zelfde dak. Savonds kon je lekker een biertje in de bar drinken onder het gehoor van wat live muziek. Toen wij er zaten waren we twee singer-songwriters die het beiden erg leuk deden. Coffs is niet echt een toeristen trekpleister maar voor 2 à 3 dagen zoals wij deden is het prima te doen. Op de eerste dag hebben we een wandeling door de botanic gardens gedaan dat deels moeras is waar je over een soort steiger loopt, mooi om te zien. De tweede dag hebben we een half uur langs de rivier gelopen om lekker in de zon aan het strand te kunnen liggen. Het strand lag in een soort baai waardoor het water lekker rustig was. Eerst naar het eind van een lange pier gelopen waar we het water zijn ingedoken om vanaf daar weer terug te zwemmen naar het strand. Op het strand hebben we van wat locals nog iets nieuws geleerd: wit brood met boter wat je daarna vult met patat en een beetje ketchup, ik vond het een rare combi maar de patat was prima te eten :-). Op de terugweg van het strand hebben we een kayak gehuurd om een stuk van de rivier af te peddelen, zo kon je nog dieper de natuur in gaan, heerlijk in het zonnetje.

Op onze laatste dag in Coffs zijn we met een Nederlander die we hebben ontmoet naar een Aussies vakantie spot genaamd 'South West Rocks' gegaan om daar aan het strand te liggen. Prachtig uitzicht en geen backpacker te vinden! Ook wel eens leuk. Later die middag hebben we een neef van onze driver ontmoet die al een poosje in AU woont. Toen ik met zijn bodyboard in de zee bezig was heb ik nog een ontmoeting gehad met een stinger, zo'n inimini kwalletje doet nog best pijn! Aan het eind van de middag zijn we naar die neef zijn huis gegaan waar we een paar goddelijke koude pilsjes hebben gedronken. Na het avondeten zijn we weer huiswaarts gekeerd.

Onze volgende stop was Byron Bay. Een goede surfspot waar locals ook graag heen gaan. Het stikt daar ook van de hippies, super grappig om er zoveel bij elkaar te zien. Één van de dagen zijn we met de 'Grasshopper' tour naar Nimbim geweest, het hippiedorpje en drugs capital van Australië. Vanwege de dreiging van bosbranden is de stop bij de waterval overgeslagen (stond toen waarschijnlijk toch droog) maar we hebben heerlijk gezwommen en ge'bbqt bij een stuwmeertje met een duikplank. Leuk dagje dus! In Byron hebben we ook weer eens een surfboard gehuurd want de golven zagen er daar zo mooi uit! Op onze surfdag hadden we geluk met de stroming en de wind, ik denk dat die dag de mooiste golven van de week had. Heerlijk om weer ff in het water te liggen. Een andere dag hadden we nog een bodyboard gehuurd wat ook een kick geeft in die mega golven. De golven waren op ons strand zo groot en sterk dat je bijna niet verder dan middeldiep het water in kon komen. Een middag hebben we besteed om de locale brouwerij te bezoeken en hun biertjes op de proef te kunnen stellen, leuke kleine brouwerij gevestigd in 'the Art Factory' wat een alles in één hippie oplossing is met hostel, jogatuin en dergelijke bij elkaar. Wat ook tof in Byron is, is dat je op elke straathoek en in de helft van alle cafés live muziek kunt vinden. Die week zijn we echt van alles tegen gekomen, van country tot hiphop en van pop tot rock.

Na Byron Bay zijn we doorgereden naar Surfers Paradise, een soort Miami in Australië. Het ligt in het midden van de Gold Coast, een kustgebied volgebouwd met torenflats en thema parken. De naam Surfers Paradise is een beetje bedriegend want de zee is helemaal niet zo ideaal voor surfen, hele sterke onderstromingen en veel "dump waves". Als je zo'n golf probeert te pakken heb je een grote kans dat je een nose-dive gaat maken (wat voor omstanders wel weer heel vermakelijk is).

In Surfers kun je vooral goed aan het strand liggen en savonds schijnt het uitgaansleven ten top te zijn. Helaas is ons budget beperkt en zijn de entree en drankprijzen op miljonairs gericht ofzo want die zijn echt idioot. Op het strand liggen bleef dus nog over :-p. Één van onze dagen zijn we naar 'Wet and Wild' geweest, een waterpretpark vol met mega slides. Gelukkig was het die dag wat koeler met wat bewolking want met die hittegolf is het nu echt mega warm! Plezant dagje in de super snelle, hoge en grote glijbanen. Een andere middag wilden we een wandeling door het regenwoud in de buurt gaan doen maar jammergenoeg heeft ons hostel de verkeerde busstop aangegeven en stonden we precies aan de verkeerde kant van de baai.. Vanaf hier hadden we gelukkig wel een mooi uitzicht van de skyline van de Gold Coast. De avonden hebben we meestal in het hostel besteed om nog meer mensen te leren kennen. Ééntje zijn we al weer tegen gekomen in Brisbane waar we nu zijn, maar daar ga ik in mijn volgende blog meer over vertellen!

Ojah, voor degene die zich afvragen of wij in de bosbranden zitten, die zitten geloof ik in het zuiden van de staar NSW. Wij hebben in het noorden van die staat gezeten en vanaf Surfers Paradise zitten we al in QLD. Wij zitten dus voorlopig wel veilig ;-).

Greetings from Australia!
Luuk

• 19 Januari 2013 - 06:49

Leon:

Leuk verslag, maar begin je de standen niet een beetje zat te worden. Er is ook nog een binnenland waar een hoop te zien is!
    Oh en de drugs hoofdstad van Australië is Griffith. Gr uit Nieuw Zeeland

• 19 Januari 2013 - 22:05

Dad And Mum:

Hallo boys
    Die wereld van zon water strand en avontuur is nog niet zo slecht het is inderdaad een paradijs. Wat maar niet ophoudt jullie. Blijven alleen maar leuke dingen doen. Het genieten stopt nooit. Maar daarom zijn jullie ook op vakantie tenslotte. Niks mis mee . Dat surfers paradise lijkt pa ook wel wat dat spelen in die golven. Samen met ma mooie wandelingen maken is ook niet verkeerd wij lezen eigenlijk alleen maar dat wee ook die kant uit m moeten komen. Het is in Nederland. Heel koud het vriest soms tot min 18 op sommige plekjes. Al. 3maal s wezen schaatsen. Ma gaat proberen jullie tabellen dus tot binnenkort aan de Phone. Geniet ervan boys. Dad and mum

• 20 Januari 2013 - 08:49

Luuk:

Hey leon,
    De zee gaat nooit vervelen, morgen weer ff surfen waarschijnlijk! Weet ik, maar met de GreyHound heb je daar wat minder vrijheid mee. Vooral de kustgebieden en uluru doen zij aan. Wij vertrekken in 2 weken naar NZ en doen met Stray de short max, de kans is dus groot dat we je nog even tegen komen!

• 24 Januari 2013 - 05:46

Leon:

Ik loop jullie denk ik net mis. Ik vertrek de 28ste voor 3 weken naar Fiji. Hmm ja, het is inderdaad lastig om het binnenland in te komen zonder eigen vervoer. Is een autootje huren niet wat voor jullie? 2 weekjes Nieuw Zeeland is wel erg kort, ik zit er al een half jaar en ik heb alleen het zuider eiland echt kunnen zien.

• 03 Februari 2013 - 21:13

Alfred:

Hoi Luuk.

Ik ben eens eventjes gaan zitten voor de laatste verslagen. Wat een geweldig avontuur beleven juliie daar. Ik ben benieuwd of jullie in Nederland nog kunnen wennen. Jouw laatste verslag is van 19 januari en via de tam tam heb ik begrepen dat jullie last hebben van overstromingen. Ik hoop dat het jullie avontuur niet teveel in de weg zit. Maar aan de andere kant is dat natuurlijk ook weer avontuurlijk (zolang het niet te gek wordt).

Heel veel plezier nog.
    Groeten, Alfred

Verslag uit: Australië, Byron Bay

Twintrip

Het is duurt nog maar een maand voordat Roel en ik voor een half jaar naar Australië vertrekken, 7 november vliegen we om 2uur vanaf Schiphol. Onze voorbereiding is in volle gang, onze eerste hostels in Bangkok en Brisbane zijn al geboekt!
We zullen op de heenweg een tussenstop van 5 dagen in Bangkok hebben, Op 12 november vliegen we verder naar Brisbane. In Brisbane gaan we snel verder om met de trein via Sydney naar Adelaide te reizen. Deze twee treinreizen duren allebei ongeveer een dag. In Sydney hebben we nog een paar dagen om alvast een beetje rond te kijken. Op 22 november komen wij in Adelaide aan, daar begint onze route eigenlijk pas voor ons. Vanaf Adelaide zullen wij via het zuiden en daarna het oosten richting het noorden trekken. Rond Nieuwjaar zullen we ongeveer weer langs Sydney komen. Op 12 februari vliegen we vanaf Brisbane naar Auckland (Nieuw Zeeland). We gaan dan een maandje rondtrekken om Lord of the Rings na te gaan spelen (wellicht krijgen jullie een korte preview hier op de site te zien). Als dat maandje weer voorbij is gevlogen gaan we weer terug naar Brisbane, daar zullen wij onze tocht voortzetten richting het verre noorden van Australië. Bij Cairns moeten we even kijken of er nog tijd (en financiële middelen) is om verder naar boven te trekken. Zo niet, dan zullen wij moeten omkeren om via Brisbane weer terug te vliegen naar het koude Nederland. Op 1 mei 2013 komen wij weer aan op Schiphol en hopen wij al de eerste zon van de lente al tegemoet te zien.